25 savjeta stručnjaka koji će olakšati povratak u školu

25 savjeta stručnjaka koji će olakšati povratak u školu

Centar za povezivanje je mjesto interdisciplinarne kliničke prakse u Pasadeni koji je osnovala dr. Tina Payne Bryson.

Sljedeći uvod prethodno je objavljen u jesenskom izdanju časopisa The Quarterly 2019. godine:

„Koliko god sam kao dijete voljela ljeto – a voljela sam ljeto – isto sam toliko svake jeseni bila uzbuđena zbog povratka u školu. Jedva sam čekala kupiti novu odjeću za školu, ponovno vidjeti prijatelje, uvesti rutinu, naučiti nove stvari i zaista sam htjela obnoviti svoje zalihe školskog pribora. Moja sestra, s druge strane, nikad nije voljela povratak u školu. Bunila se protiv rasporeda, domaćih zadaća i bilo joj je mrsko što cijeli dan ne može nositi kupaći kostim. A bilo je ljeta kad je naša mama brojala dane do početka škole, ali i ljeta kad je tugovala što su njezini dugi, slobodni dani s djevojčicama završili – do sljedećeg lipnja.

Svake godine djeca i roditelji imaju čitav niz reakcija na završetak ljeta i početak škole. Svejedno, to je definitivno prijelaz koji može biti težak za sve. To može biti izazov, jer se pitamo tko će biti novi učitelji i kolege u razredu, a iskusimo i promjene u rasporedu. Uobičajeno je da mnoga djeca i tinejdžeri tijekom tog prijelaznog razdoblja osjećaju brigu koja može biti iscrpljujuća ili posebno teška. Srećom, postoje razni koraci koje možemo poduzeti kako bismo im pomogli da se pripreme i uspješno snađu u ovom dijelu godine.

Prije nekoliko godina osnovala sam Centar za povezivanje (engl. Center for Connection, CFC), interdisciplinarnu kliničku praksu u Pasadeni. Okupili smo cijeli tim stručnjaka koji pomažu djeci i obiteljima ne samo da prežive, već i da uspiju u različitim područjima svog života – uključujući i povratak u školu. Zamolila sam neke od naših stručnjaka da predlože strategije i alate koji će pomoći djeci pri povratku u učionice.”


Savjeti tima stručnjaka za povratak u školu


1. Savjet dr. Tine Payne Bryson, osnivačice i izvršne direktorice Centra za povezivanje: Neka škola bude zabavno mjesto.

Dajte djeci malo vremena za stvaranje pozitivnih asocijacija između zabave i škole. U školu dođite 10-15 minuta ranije i radite zabavne stvari s njima kako biste im pomogli u stvaranju ovih asocijacija. Igrajte se na ljuljačkama, igrajte Uno ili Eye Spy ili neku drugu smiješnu igru.

2. Savjet Tami Millard, stručnjakinje za učenje pri Centru za povezivanje: Spavajte.

Spavanje je bitno jer omogućava djetetu da se na pozitivan način nosi sa stresom i postane otporno. Prednji režanj, koji nam pomaže u regulaciji emocija i tijela, fleksibilnosti, donošenju dobrih odluka, rješavanju problema i još puno toga, ne može optimalno funkcionirati bez dobrog sna. „Ako nekoliko tjedana prije početka škole uspostavite rutinu spavanja/buđenja, promjene u rasporedu bit će minimalne.”

3. Savjet Christine Triano, psihoterapeutkinje i direktorice za mentalno zdravlje pri Centru za povezivanje: Uspostavite mirnu jutarnju rutinu.

Sjednite sa svojim djetetom i sastavite popis svega što treba učiniti ujutro prije izlaska iz kuće i napravite plan za smanjenje stresa. Na primjer, spakirati ruksak i staviti ga pokraj vrata večer prije, pripremiti cipele i jaknu kraj ulaznih vrata, napuniti bocu vodom i staviti je u hladnjak, oprati kutiju za ručak nakon škole i pripremiti hranu za sljedeći dan. Ovisno o djetetovoj dobi, volim prebaciti odgovornost na dijete.

4. Savjet Hanne Bogen Novak, logopeda pri Centru za povezivanje: Zamišljajte.

Pokušajte upotrijebiti vizualizaciju za izgradnju snažnog izvršnog sustava, koji je ključan za učenje. Potaknite dijete da stvori mentalni film o svom povratku u školu pomoću alata čiji je akronim SEAT. Zamislite to.

  1. Mjesto (space). Gdje će dijete boraviti prvog dana škole? U novoj učionici s novim učiteljem? U novoj školi? Pomozite svom djetetu da razmisli o tome kakav je osjećaj kretati se u novom prostoru za učenje.
  2. Emocije (emotions). Što će dijete osjećati prvog dana? Nervozu? Uzbuđenje? Sram? Svi su djetetovi osjećaji prihvatljivi, a nekad može osjetiti i nekoliko emocija odjednom. Podsjetite dijete da se osjećaji mogu mijenjati iz minute u minutu i iz dana u dan, i to je u redu.
  3. Postupci (actions). Što će dijete učiniti prvog dana? Pomozite svom djetetu da se sjeti kako se prvi dan škole često svodi samo na upoznavanje novih rutina i da uvijek može zatražiti pomoć.
  4. Vrijeme (time). Kad se dijete vraća u školu i koliko će dugo biti tamo? Ako djeca imaju poteškoća s određenim školskim predmetima, podsjetite ih da te manje omiljene aktivnosti ne traju vječno.

Možete potaknuti dijete da tijekom ovog procesa razmišljanja duboko udahne (idealno dok zapravo zastanete i sjedite), istražujući njegove emocije.

5. Savjet dr. Joy Malik-Hasbrook, kliničke psihologinje i direktorice psihoedukacijske procjene: Uključite dijete.

Uključite dijete u proces pronalaženja rješenja, poštujući njegovo razumijevanje sebe, ovisno o dobi. Možemo postaviti pitanje: Što će ti pomoći da hrabro zakoračiš u novu školsku godinu? Što ti treba?

6. Savjet Tami Millard, stručnjakinje za učenje pri Centru za povezivanje: Stvorite ravnotežu.

Stvorite navike koje će pomoći djeci u svakoj sljedećoj promjeni, iz godine u godinu. „Počevši od osnovne škole pa sve do fakulteta, potaknite ih da se uključe u obiteljski razgovor o stvaranju rasporeda za dobro uravnotežen život koji uključuje školu i upravljanje aktivnostima, zajedno s fizičkim aktivnostima, vremenom za obitelj, spavanje, odmor i druge vrijedne aktivnosti.”

7. Savjet Janel Umfress, obrazovne terapeutkinje i stručnjakinje za učenje pri Centru za povezivanje: Neka se djeca igraju s vršnjacima.

Igra i interakcija s vršnjacima iz razreda pomažu pri povezivanju i stvaranju prvog dojma, a povećavaju i želju za odlaskom u školu. 

8. Savjet dr. Tine Payne Bryson, osnivačice i izvršne direktorice Centra za povezivanje: Simbol hrabrosti.

Dajte im privremenu tetovažu i kad je stavite, recite: „Ovo je tvoj znak hrabrosti.” Možete pokloniti i jednostavnu narukvicu. Pronađite jezik koji im najbolje odgovara – možete upotrijebiti riječi poput mir, smirenost ili hrabrost.

9. Savjet Christine Triano, psihoterapeutkinje i direktorice za mentalno zdravlje pri Centru za povezivanje: Prođite kroz tjedni raspored.

Kad je riječ o komunikaciji i cjelokupnom upravljanju vremenom, upotrijebite bijelu ploču s tjednim kalendarom. Popunite ga zajedno svaku nedjelju navečer, upotrijebite markere u različitim bojama (jedna boja za svako dijete). Navedite obveze, izvanškolske aktivnosti, važne rokove ili važne obiteljske događaje. Djeca vole znati što mogu očekivati, a tako će zavoljeti planiranje vlastitog kalendara. Važno im je da sami mogu dodati stvari koje su im bitne!

10. Savjet Hanne Bogen Novak, logopeda pri Centru za povezivanje: Naučite djecu da postavljaju pitanja.

Sva pomutnja zbog povratka u školu proizlazi iz nejasne brige o ponovnoj integraciji u društvenu dinamiku učionice. „Iskoristi pitalice i pokaži vršnjacima da razmišljaš o njima: ‘Pitam se što si danas donio za ručak.’” Nadajmo se da će dijete dobiti neko pitanje zauzvrat i tako shvatiti da i drugi ljudi pitaju i brinu o njemu.

11. Savjet dr. Joy Malik-Hasbrook, kliničke psihologinje i direktorice psihoedukacijske procjene: Igra za vježbu.

Kako biste obradili i stvorili osjećaj poznatosti, isprobajte različite vrste igara – zamišljajte (zajedno se pretvarajte da ste u školi), nacrtajte školu, napišite priču o njoj.

12. Savjet Tami Millard, stručnjakinje za učenje pri Centru za povezivanje: Razgovarajte o tome.

Starija djeca također imaju društvene probleme i ako nisu vidjela svoje prijatelje tijekom ljeta, možda će brinuti o tome kako će društvo izgledati. Pitajte djecu kako se zbog toga osjećaju i kako to namjeravaju riješiti.

13. Savjet Janel Umfress, obrazovne terapeutkinje i stručnjakinje za učenje pri Centru za povezivanje: Pokrenite razgovor.

Pronađite knjige o povratku u školu i čitajte sa svojim djetetom. Roditelji mogu pokazati fotografije sebe u toj dobi i s iskrenim se emocijama prisjetiti svojih iskustava.

14. Savjet dr. Tine Payne Bryson, osnivačice i izvršne direktorice Centra za povezivanje: Glumi dok ne uspiješ!

Kad pomičete tijelo u različite položaje, aktivirate emocije, misli i osjećaje povezane s tim stavom. Budite razigrani dok to radite! Zamolite djecu da vam pokažu kako njihova tijela izgledaju kad osjećaju hrabrost (neka zauzmu neku pozu). Ako stojimo kao da smo hrabri, to nam pomaže da osjetimo hrabrost. Možemo 2-3 minute biti skroz opušteni (kao hobotnica) ili zauzeti bilo koju drugu pozu koja je potpuno opuštena i slobodna. Činite to nekoliko minuta.

15. Savjet dr. Joy Malik-Hasbrook, kliničke psihologinje i direktorice psihoedukacijske procjene: Počnite od sebe.

Djeca vrlo lako mogu zaključiti kako se osjećamo zbog njihova povratka u školu, stoga je važno obraditi i razjasniti vlastite brige, misli ili okidače iz vlastita školskog iskustva koji bi mogli isplivati na površinu. Ako pokažemo smireno samopouzdanje, unutarnje suosjećanje i poštovanje, možemo pokazati svojoj djeci kako vjerujemo da će se snaći.

16. Savjet Janel Umfress, obrazovne terapeutkinje i stručnjakinje za učenje pri Centru za povezivanje: Naglasite znatiželju kao društvenu vještinu.

Moglo bi biti jako korisno pružiti djeci alate koji im pomažu upravljati njihovim odnosima. Brige su često povezane sa slobodnim vremenom, poput odmora i ručka, a ne s onim što se događa u učionici. Ističući znatiželju kao društvenu vještinu, učimo djecu o tome kako ući u grupu i, što je najvažnije, kako postavljati pitanja. Pitanje se može odnositi na dopuštenje za uključivanje u igru ili sjedenje s grupom za vrijeme ručka (Smijem li?). Još važnije, želimo naučiti djecu da budu znatiželjna i pokrenu razgovor i održe temu i razgovor. Kad se djeca vrate iz škole nakon igre s novim ili starim prijateljem ili se povežu s nekim za vrijeme ručka, njihovo se iskustvo često smatra pozitivnijim.

17. Savjet Christine Triano, psihoterapeutkinje i direktorice za mentalno zdravlje pri Centru za povezivanje: Neka jutra budu zabavna.

Napravite popis jutarnjih pjesama za kuću ili automobil. Odaberite pjesme koje povećavaju energiju, uz koje je zabavno pjevati i plesati ili pak jutro mogu učiniti manje stresnim.

18. Savjet Hanne Bogen Novak, logopeda pri Centru za povezivanje: Budite zahvalni.

Nedavna istraživanja pokazuju da usredotočenost i zahvalnost zbog omiljenijih aspekata škole mogu čak promijeniti kemijski sastav mozga u ovome trenutku, što pomaže vašem djetetu da (o)drži ravnotežu.

19. Savjet Olivije Martinez-Hauge, terapeutkinje za mentalno zdravlje pri Centru za povezivanje: 

Naša djeca nisu jedina koja zaslužuju suosjećanje dok koračamo u novu školsku godinu. Povratak u školu vrijeme je promjene za sve – djecu i roditelje. Zastanite na trenutak i udahnite. Zaista će sve biti u redu.

Sad kad se osjećate bolje, razgovarajmo o domaćoj zadaći. Završava li pisanje domaće zadaće u suzama? Plačete li vi ili vaše dijete? Evo nekoliko savjeta koji će pomoći pri pisanju domaćih zadaća. 

  1. Timski rad. Uskladite se s djetetom i pružite mu osjećaj kao da zajedno rješavate domaću zadaću. Rad s djetetom na zadaći osiguranje je za mozak koji „uči čitajući”. Znanstveno je dokazano da je regulirano dijete sposobnije učiti i vježbati predmet, ali i upiti vašu mudrost.
  2. Planiranje. Na tjedan dana eksperimentirajte s različitim vremenima za pisanje domaće zadaće. Zatim pitajte svoje dijete koje mu vrijeme najviše odgovara i zajedno napravite plan za uključivanje domaćih zadaća u dnevni raspored.
  3. Mjesto. Eksperimentirajte s različitim mjestima za pisanje domaće zadaće kako biste optimizirali djetetovu pažnju i koncentraciju. Nekoj je djeci potrebna glazba u pozadini, dok drugima treba tišina. Dopustite djetetu da se kreće, stoji ili leži na podu (na trbuhu) kako bi mu mozak bio budan i reguliran.

Budite sigurni da vas nitko neće ispitivati o ovome.

20. Savjet Janel Umfress, obrazovne terapeutkinje i stručnjakinje za učenje pri Centru za povezivanje: Surađujte s učiteljem.

Ako dijete ima velike brige i strahove, identificirane poteškoće u učenju ili su roditelji zabrinuti, važno je te informacije podijeliti s djetetovim učiteljem da bi razumio kako najbolje podržati dijete od samog početka.

21. Savjet Tami Millard, stručnjakinje za učenje pri Centru za povezivanje: Kad je riječ o starijoj djeci, Tami Millard kaže:

Razmišljajući o našoj starijoj djeci (viši razredi osnovne škole, srednja škola), važno je stvoriti navike koje će im pomoći u svakom prijelaznom razdoblju, godinu za godinom. Potaknite ih da se uključe u obiteljski razgovor o stvaranju rasporeda za dobro uravnotežen život koji uključuje školu i upravljanje aktivnostima, zajedno s fizičkim aktivnostima, vremenom za obitelj, spavanje i odmor (često poznat i kao prazan hod, razdoblje u kojem ne radite ništa). Da biste saznali ponešto o važnosti slobodnog vremena, pročitajte ovaj članak: https://www.nytimes.com/2019/06/21/opinion/summer-lying-fallow.html).

22. Savjet Allie Bowne-Schreiner, terapeutkinja za mentalno zdravlje pri Centru za povezivanje: Odvojite ono dodatno „posebno” vrijeme za povezivanje sa svakim djetetom na kraju dana.

Čak i 10 minuta neprekinutog, usredotočenog vremena bez tehnologije, kada slijedite dijete i povezujete se, učinit će čuda i pomoći mu da se osjeća viđenim i važnim. Vrijeme poslije škole i večeri mogu biti kaotični, a ako inzistirate na odmoru da biste se posvetili ovom zajedničkom usredotočenom, kvalitetnom vremenu, možete emocionalno opteretiti dijete.  

23. Savjet Olivije Martinez-Hauge, terapeutkinje za mentalno zdravlje pri Centru za povezivanje: Kako si proveo dan?  

Ovo sam pitanje sinu postavila puno puta. Odgovor koji dobivam rutinski je nezadovoljavajući – dobro. Želim više, ali kako ću pomoći sinu da mi se otvori? Evo nekoliko savjeta koji su mi pomogli.

  1. Prije svega, volite ih. Ponekad je djeci teško podnijeti prijelaz iz škole u dom, zato ih ovo može umiriti, smanjiti stres i stvoriti umirujuću vezu. Počnite ovako: „Hej, nedostajao si mi danas.” Ili:  „Drago mi je da si kod kuće.” To može pomoći vašem djetetu da se prilagodi tijekom prijelaza.
  2. Pružite primjer. Ukratko im opišite svoj dan. Upotrijebite nove opisne riječi i nemojte izostaviti negativne. Korisno je da djeca znaju kako su emocije – pozitivne, negativne i one neutralne – normalne.
  3. Vodite ih. Postavljajte ciljana pitanja umjesto onih otvorena tipa, na primjer: Koji je bio najbolji dio tvoga dana? Što ti je bilo najteže u danu? S kim si se danas igrao? Razgovor o danu možda je najbolje voditi za vrijeme kupanja, večere ili čak prije spavanja. Ili jednostavnije, kad god bude pravi trenutak.
  4. Uključite sve. Kad sve članove obitelji pitamo o njihovom danu, promičemo povezanost i dajemo primjer komunikacije. Ako ne znate kako početi razgovor, možda će biti zabavno pogađati što je obiteljski pas danas radio.

Napomena: Ako se djetetovo ponašanje pažljivo prati u školi, nemojte pitati dijete je li mu dan bio dobar ili loš. Velike su šanse da se dijete srami svoga ponašanja, a naglasak na pozitivnim pitanjima može ga potaknuti da s vama podijeli ono što se događa u školi.

24. Savjet dr. Tine Payne Bryson, osnivačice i izvršne direktorice Centra za povezivanje: Imenuj i pripitomi.

Zajedno s djetetom izradite knjigu tako što ćete fotografirati djetetovu školu – učionicu, igralište, mjesto na kojem se rastajete, kantinu. Izradite fotografije i sastavite ih u obliku knjige, a pritom pazite na sljedeće:

  1. Činjenice: Pitajte dijete što konkretno radi tijekom dana.
  2. Osjećaji: Što dijete zapravo osjeća tijekom školskog dana? Ponavljam, budite specifični, zapišite djetetove riječi.  
  3. Alati/strategija: Pomozite djetetu da smisli načine za upravljanje tim osjećajima. Kad je uplašeno, može pjevušiti svoju omiljenu pjesmu. Ili se može zagrliti. Budite kreativni, u obzir dolazi bilo što što će pomoći u upravljanju tim osjećajima.
  4. I, na kraju, recite: „Ako ti je potrebna pomoć, tvoj će se učitelj pobrinuti za tebe.”

25. Savjet dr. Tine Payne Bryson, osnivačice i izvršne direktorice Centra za povezivanje: Zatražite pomoć.

Važno je napomenuti da bi neka djeca, bez obzira na dob, mogla trebati dodatnu podršku stručnjaka. Promatrajte vrijeme i jačinu djetetove anksioznosti ili reaktivnosti i budite znatiželjni što i zašto izaziva te osjećaje. Moguće je da se dijete ne može nositi sa zahtjevima okoline ili nešto drugo izaziva stres. Ako vam se čini da su djetetove reakcije neuobičajene za razvojno razdoblje, potražite stručnu pomoć – bolje prije nego kasnije – kako biste detaljnije proučili sve što uzrokuje stres.