Ljeto pred nama iskoristite za završnu pripremu za školu
Predškolsko dijete većinu vremena provede u igri i kroz nju uči, spoznaje svijet oko sebe i priprema se za školu. A onda dođe i taj veliki dan polaska u školu koji unese veliku promjenu u život svakog predškolca. Kako da dijete što lakše prihvati tu promjenu, kako da bude spremno sjesti u školsku klupu i da u školi bude uspješno te kako da do kraja izgradi pozitivnu sliku o sebi, socijalne vještine i emocionalnu stabilnost, savjetuju odgojiteljice Jelena Salatović i Martina Sokač.
Važno nam je naglasiti da priprema za školu počinje puno ranije od zadnje predškolske godine u vrtiću i podrazumijeva cijeli spektar različitih vještina potrebnih za dobro funkcioniranje. Od prvih dana u vrtiću djecu pripremamo za život, a to je ujedno i priprema za školu. Dijete treba ovladati različitim vještinama tijekom predškolskog perioda, između ostalog posebnu pozornost posvećujemo razvoju samostalnosti, odgovornosti, emocionalnoj stabilnosti, samopouzdanju, grafomotoričkoj i tjelesnoj zrelosti.
Kontinuiranim radom i poticanjem djeteta na kvalitetan razvoj sukladno dobi i mogućnostima i u razvoju potrebnih kompetencija, dobit ćemo spremnog predškolarca koji je spreman odgovoriti na izazove koji ga čekaju u školi.
Često se pitamo koja je uloga roditelja u toj pripremi za školu
Bez obzira to što dijete prolazi predškolski program pripreme za školu u vrtiću, ključna je uloga roditelja kao djetetovog primarnog odgojitelja. Kao roditelji mogli bismo si postaviti nekoliko pitanja:
- može li dijete funkcionirati u nepoznatoj okolini
- je li spremno odvojiti se od roditelja
- komunicira li uspješno i surađuje li s vršnjacima
- izražava li svoje emocije na socijalno prihvatljiv način
- zna li se nositi s neuspjehom
- rješava li sukobe na konstruktivan način
Kako mu "ja" kao roditelj mogu pomoći i pripremiti ga na novu situaciju?
- Ohrabrite dijete u svakoj prilici kad svladava nešto novo.
- Dajte mu na znanje da je za svako postignuće potreban trud, cijenite njegov trud bez obzira na rezultat.
- Pružite mu priliku da uči na vlastitim iskustvima, time jačamo samostalnost i samosvijest.
- Pozitivno govorite o učiteljima i školi.
- Dajte mu na znanje da vjerujete kako će se u školi dobro snaći.
- Upozorite ga na opasna mjesta na putu do škole, te kako ih sigurno i uspješno svladati.
- Vježbajte zaključavanje i otključavanje stana.
- U slučaju potrebe uputite dijete na osobe koje mu mogu pomoći ako je samo kod kuće.
- Verbalizirajte različita emocionalna stanja kroz koje dijete prolazi, budite mu podrška u izražavanju emocija na društveno prihvatljiv način.
- Potičite njegovu samostalnost (npr. briga o sebi, samostalnost u uzimanju obroka, odlazak u trgovinu, poštivanje pravila u prometu, odlazak u šetnju do škole…)
Što još možemo raditi:
- Kako biste potaknuli djetetova opća znanja, spoznaju, znanje o sebi i obitelji, logičko zaključivanje, pamćenje, imenovanje i slično, podržavajte i razvijajte radoznalost djeteta, vodite ga u šetnju, razgovarajte, imenujte, opisujte, posjetite muzej, knjižnicu ili kazalište. Tijekom šetnje postavljajte mu neka od ovih pitanja: što vidi ili čuje, što je veće/manje, što je lijevo/desno i slično. Prilikom šetnje sakupljajte kamenčiće i kada dođete kući brojite ih te ih klasificirajte prema boji, obliku ili veličini. Iste kamenčiće možete pobojati ili na njima pisati slova ili ih pretvoriti u zanimljive kukce i slično.
- Zajedno izradite memori sa slikama slova, s brojevima ili geometrijskim oblicima.
- Igranjem društvenih igara, usvajajte poštivanje pravila u igri i osnovne matematičke pojmove, vježbate zapamćivanje i koncentraciju.
- Redovito potičite dijete na crtanje i pravilno držanje olovke. Pružite mu mogućnost da i u svom obiteljskom okruženju u opuštenoj atmosferi vježba različite grafomotoričke zadatke i tako usvaja prijeko potrebne vještine za školu.
- Ako ste na pješčanoj plaži pišite štapom slova po pijesku. Ako niste u prilici izradite jednostavnu podlogu za pisanje (na tacnu stavite šećer i neka dijete piše prstićem, od kartona ili starog cd-a izradite sat s pomičnim kazaljkama).
- Zajedno posudite slikovnice u knjižnici te čitajte, a zatim potičite dijete da istu priču prepriča vama, postavljajte poticajna pitanja kako bi se dijete prisjetilo detalja iz priče. S djetetom izradite slikovnicu a neka dijete osmisli naslov priče.
- Kako bi potaknuli predčitalačke vještine možete sami osmisliti igre: prepoznaj i imenujkojim glasom počinje i završava riječ, smišljajte rimu (lonac – konac…), igra ˝na slovo na slovo˝.
Jednako je važna i tjelesna spremnost i koordinacija pokreta i ravnoteže u svim oblicima kretanja pa sve do fine motorike
- Igrajte se loptom (dodavanje, gađanje, kotrljanje), skakanje, trčanje, preskakivanje, provlačenje i slično.
- Vozite bicikl ili se rolajte.
- Igrajte se skrivača, lovice i slično.
- Za poticanje fine motorike: crtanje, slikanje, izrezivanje, lijepljenje, nizanje, modeliranje, vezanje, zakopčavanje, otkopčavanje i slično.
Njegujte pozitivna očekivanja
I za sam kraj važno je osvijestiti koliko presudnu ulogu imaju stav, mišljenje i očekivanje roditelja od djeteta u ovoj fazi pripreme za školu. Iako je zabrinutost roditelja za uspješnost prilagodbe djeteta školskom životu i obvezama razumljiva, jako je važno paziti da se ona ne prenosi na dijete, i potruditi se da dijete s kreće u školu s pozitivnim iščekivanjem.
I najvažnije je da uživate u svemu gore navedenom, imate povjerenja u svoje dijete i da mu budete podrška.
Preneseno s Roditelji.hr